Ontspanning: de belangrijkste feiten op een rij

Heb je het gevoel dat het leven alleen maar drukker en uitdagender wordt? De oorzaak is niet alleen die overvolle agenda. Kun je je niet goed ontspannen, dan ga je ook minder ontspannen om met alles wat je in je leven meemaakt. 
 
De effecten van spanning
Spanning op zichzelf is niet erg. Je hebt zelfs een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Maar als de spanning zich alleen maar opbouwt kan het lichaam uitgeput raken. De beschikbare hoeveelheid energie neemt af. Of er komen blokkades, waardoor energie niet meer beschikbaar is.  Je kunt te maken krijgen met een ‘spiraal’ , waar een gebrek aan energie je extra stress geeft. En extra stress kan weer tot extra vermoeidheid leiden. Dit proces verloopt geleidelijk en je komt er vaak pas achter dat er iets mis is als je al een tijd in het proces zit.
 
Spanning werkt door in verschillende lagen van je bewustzijn. Spanning op je maag brengt spanning in je circulatie systeem, zoals de doorstroming van je bloed, met zich mee. Je bouwt spanning op en dit hoopt zich op in je spieren, je emoties en je gedachtes. Dus in je hele persoonlijkheid. Het sympathische zenuwstelsel blijft actief. Dit betekent dat je snel kunt reageren en handelen maar je minder goed kunt ontspannen. Het parasympatische zenuwstelsel komt niet of nauwelijks aan bod. Ook worden er door de stress gifstoffen in je lichaam geproduceerd en die worden minder goed afgevoerd als het lichaam zich niet ontspant. 
 
Er is hoop!
Het parasympatische zenuwstelsel ondersteunt ontspanning. Het gaat echt werken als het onderbewustzijn het gevoel heeft dat we veilig genoeg zijn om te ontspannen. Er zijn wel een aantal manieren om die respons op gang te brengen. Diep inademen en langzaam uitademen is daar een van. In de ontspanning zitten meerdere onderdelen die helpen om het onderbewuste zich veilig te laten voelen. De affirmatie 'Ik geef mezelf toestemming om hier in deze ruimte in dit gezelschap te mogen ontspannen', is een mooi voorbeeld.
 
Als je spieren zich ontspannen, kan energie beter door je lichaam stromen en worden de gifstoffen afgevoerd, de blokkades worden opgeheven. De zuurstof en daarmee de prana worden door je hele lichaam verspreid en daardoor wordt jouw energie reservoir weer gevuld. Je ademhaling wordt trager waardoor je gedachten tot rust komen. Door de ontspanning kom je weer dichter bij jezelf. Je lichaam bevestigd wat je gevoel je verteld. Op deze manier kun je de toxische effecten van stres teniet doen. 
 
Vooral in de rust fase van de ontspanning, de stilte, krijgt je bewuste geest alle kans om je onbewuste geest te transformeren. Een duik in jouw onderbewuste helpt je om de spanning verder los te laten en harmonie te brengen in alle facetten van je zijn. Elke indruk die je in je onderbewustzijn plant, kan tot groei komen waardoor je leven verrijkt wordt. Door de ontspanning ben je in staat om de spanning, op met name het emotionele en mentale vlak, in evenwicht te brengen. Hierdoor kun je objectiever kijken naar je emoties, hartstochten en bijvoorbeeld boosheid waardoor je problemen in je leven kunt oplossen.
 
Conclusie
We raden je van harte aan om regelmatiger de diepe ontspanning te beoefenen. Je zult niet meteen de diepere effecten ervan ervaren. Maar na 5 of 6 keer oefenen, zal je lichaam zich al beter kunnen ontspannen.