Hoe hou je je zomervibes vast?

Het is tijd om het yoga ritme weer op te pakken en gelukkig kunnen we weer aan de slag.
Een wijdverspreid fenomeen is de vakantie blues of het weer-thuis-syndroom. Hoe hou je je die prettige zomervibes op een ontspannen manier vast?
Daar gaan we het in deze nieuwsbrief over hebben.
Als de vakantieblues je in zijn greep heeft, dan heb je gewoon wat minder energie dan normaal en word het ook wat moeilijker om je bed uit te komen.
Hier zijn een aantal Dru tips die je kunt toepassen om weer in je eigen ritme te komen zoals:

Een perfecte techniek om je ritme weer op te pakken is de Sama Vritti. Deze ademhaling kan je ondersteunen want ritme kan alleen ontstaan vanuit de rust van binnen. Lees hier de opbouw van de techniek.

SAMA VRITTI – of gelijke fasering van de ademhaling
Bij deze pranayama techniek laat je elk van de 4 fasen even lang duren: inademen, vasthouden van de ademhaling, uitademen en vasthouden van de ademhaling. Je bouwt de ademtechniek langzaam op:
Gelijke in- en uitademhaling
Adem in gedurende 4 tellen en houd daarna de adem even vast. Adem uit gedurende 4 tellen en houd opnieuw de adem even vast. Ga door met deze oefening totdat je volledig vertrouwd bent met het vasthouden van de adem en je dit ademhalingsritme ten minsten tien minuten kunt volhouden.
Verlengen van de pauze
Adem in gedurende 4 tellen, pauze 2 tellen, adem uit gedurende 4 tellen, pauze 2 tellen. Hou dit ritme vol totdat het normaal voelt. Ga dan verder met 4tellen in, 3 tellen vast, 4 tellen uit, 3 tellen vast totdat dat ritme comfortabel voelt. Daarna kun je verder gaan met 4 tellen in, 4 tellen vast, 4 tellen uit en 4 tellen vast.
N.B. Mensen met hoge of lage bloeddruk, glaucoom, loslatend netvlies, ademhalingsproblemen of hartklachten kunnen beter niet vasthouden.