Ayurvedische tips om je tegen de kou te beschermen

Ayurveda is in 1977 door de WHO (World Health Organization) officieel als geneeswijze erkend, met de opmerking dat deze vaak oplossingen biedt daar waar de westerse geneeskunde stopt. Als je geïnteresseerd bent om op een andere manier naar gezondheid te kijken dan is de Ayurveda een interessante wetenschap die al duizenden jaren in India wordt gebruikt.
 
We bestaan allemaal uit een bepaalde samenstelling die ook wel constitutie of dosha wordt genoemd. Er zijn er drie (vata, pitta en kapha)en je hebt er bijna altijd wel een die overheerst. Jouw constitutie kan worden vastgesteld door een Ayurvedish arts maar als je nieuwsgierig bent geworden, kun je ook online een testje doen. In de tabel hieronder worden de 3 dosha’s uitgelegd.
 
Niet voor niks worden in de winter stoofpotten, pasta’s en ovenschotels en de wat zwaardere winterse kost genuttigd. Waarom dat zo is komt door het volgende; doordat de temperaturen buiten lager zijn wordt onze agni, het spijsverteringsvuur sterker dan in andere jaargetijden. Daarom is het niet erg om wat zwaarder en vetter te eten als het buiten koud is. Juist als je te licht eet kan je vata dosha uit balans raken. 
 
Hier heb je een aantal tips en voedingsadviezen naast de allerbelangrijkste tip: De natuur is in winterslaap dus het mag allemaal wel wat rustiger aan. Blijf wel actief maar niet gehaast.
De volgende voedingsadviezen zijn voor de vata’s bedoeld maar omdat er in koude tijden meer vata in ons systeem is, geldt dit voor iedereen. Ook bij vrouwen die de overgang gepasseerd zijn stijgt vata en daalt pitta en kapha. 
 
Wat kun je beter wel eten?
Warme zwaardere en vooral voedzame gerechten.
Melkproducten, zoete rijpe vruchten, linzen, mungbonen, zoete aardappelen, bieten, okra, groene bonen, courgette, pastinaak , pompoen, prei, olijven, spinazie, ui, asperges en wortelen. Denk er wel aan dat alles gekookt moet worden.
 
Kruiden: kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum.
 
Wat kun je beter niet eten?
Rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel.
Geen ijskoude dranken of ijs, als je daar al zin in hebt.
 
Tips:
-gebruik de smaken zoet, zuur en zout
-gebruik een beetje ghee (geklaarde boter) tijdens het koken
 
Wat kun je het beste voor ontbijt nemen?
Warme havermout, witte rijst en amaranth met (plantaardige) melk. Voor extra warmte in je lichaam kun je verwarmende kruiden gebruiken zoals kaneel, gember en kardemom.
Dus geen yoghurt, knäckebröd, ongekookte haver of cornflakes met koude melk.
 
Wat kunnen pitta’s daarnaast nog eten?
Avocado, broccoli, champignons, bladgroente, rauwkost, gerst, rijst, haver, tarwe, kokosnoot, pompoen- en zonnebloempitten. Let op met te pittig en te vet eten. (Overal waar te voor staat is nooit goed!)
 
Wat kunnen kapha’s daarnaast nog eten?
Veel groente, (zuur) fruit, volkoren granen en peulvruchten in kleine porties. Ook gember, knoflook en gekruid eten doen kapha goed.
 
Wat je naast je voeding kunt doen:
-masseer je zelf dagelijks met warme sesamolie. Als je veel vata in je systeem hebt kun je je beperken tot de voeten, benen en buik.
-warmte. Denk behalve aan warm eten en warme olie ook aan warme kleding. Draag een muts als het koud is want 60% van je lichaamswarmte verlies je via je hoofd.
-zoek ook de warmte op in gezelschap in je omgeving want deze tijd van het jaar kan je wat eenzamer en depressiever maken.
-hou de routine vast in je dagelijks leven.
-adem een tijdje door je rechter neusgat of doe de kapalabhati ademhalingsoefening.