Dru Yoga houding - Zittende draaiing

Monday, 17 June, 2013

Voor de verandering is er op dit blog aandacht voor een specifieke houding: De Ardha Matsyendrasana, ofwel: zittende draaiing. Veel meer houdingen zijn te vinden in het blog van de Dru Yoga opleiding.

Uitvoering van de houding:

Ga op je knieën zitten. Steun op je rechterhand terwijl je je gewicht naar rechts brengt en ga op je rechterheup zitten. Zet je linkervoet aan de buitenkant van je rechterknie en verdeel je gewicht evenredig over beide zitbeentjes. 

Vouw je rechterelleboog om je linkerknie en laat je hand op je dijbeen rusten. Pak met je linkerhand de rechterpols en strek rustig je wervelkolom. Strek je linkerarm zijwaarts, breng hem in een boog naar achteren en zet dan je linkerhand achter je linkerheup op de grond met de vingers naar achteren gedraaid.
 
Adem in en trek je knie naar je toe. Draai op de uitademing je lichaam naar links en hou je nek ontspannen. Span in deze houding je buikspieren iets aan en verleng je wervelkolom. Om uit de houding te komen ontspan je de armen en draai je het lichaam terug naar voren. Ga weer in een geknielde houding zitten en herhaal aan de andere kant.
 

Contra-indicaties

Doe de zittende draaiing niet in het geval van een hernia of een recente buikoperatie. Heb je een probleem met een tussenwervelschijf, vraag dan eerst advies aan je yoga docent of behandelend (para)medicus. Vermijd deze houding als je zwanger bent. Doe hem bij voorkeur met een lege maag - en vermijd hem vlak na het eten!
 

Voordelen

De buikorganen worden als het ware ‘gemasseerd’. Te strakke spieren in de nek en de schouders kunnen ontspannen. De strekking en draaiing van de wervelkolom maken de rug soepeler. De afwisseling van druk en ontspanning in de buik ontgift de spijsvertering. Laat de energie van het heiligbeen naar het hart stromen. Activeert het manipura chakra.
Deze houding staat onder alle yoga stijlen bekend om zijn vermogen het lichaam te ontgiften en zijn stimulerende werking op de spijsvertering. Hij speelt bovendien een belangrijke rol om de rug gezond te houden.
 
Wil je meer weten over Dru Yoga?
Bezoek onze website www.dru-nl.org en lees alles over yoga, meditatie,  cursussen voor zelfontwikkeling en docenten opleidingen.
 
Dru Yoga Ardha Matsyendrasana - zittende draaiing