Mythes over meditatie, herken je ze?

Wednesday, 8 January, 2014
Er zijn ook redenen die mensen aanvoeren waarom meditatie juist niet geschikt zou zijn voor hen. We noemen er hier een aantal. Herken je ze?                              

1.  Je moet rustig kunnen zijn -ook in je hoofd- om te kunnen mediteren

Ja dat helpt, maar het omgekeerde is minstens even belangrijk. Mediteren helpt om de gedachtestroom in je hoofd tot rust te brengen. Het is bijzonder om te merken hoeveel effect dat heeft.

2. Ik heb het veel te druk

Om te mediteren moet je tijd vrijmaken: 10 minuten per dag heeft al effect. Het goeie nieuws is vervolgens dat mediteren helpt om tijd te besparen. Je wordt namelijk helderder in je hoofd, je concentratie en focus verbeteren, je voelt je minder gestresst en je wilskracht neemt toe. Al deze factoren helpen je stuk voor stuk om effectiever en efficiënter de dingen te doen die je wilt. Je zou dus minder tijd nodig kunnen hebben voor wat je doet… En: als je regelmatig ontspant en de meditatietijd uitbreidt hebben de meeste mensen veel minder slaap nodig!

3. Meditatie is niet geschikt voor mij want ik zal nooit in de lotushouding kunnen zitten

Er doen veel verhalen de ronde over hoe je moet zitten tijdens meditatie. Je hoeft absoluut niet in de lotushouding (benen helemaal in elkaar gevouwen) te kunnen zitten om te mediteren. Ook hoef je niet op de grond te zitten als dat niet comfortabel is.
Het belangrijkste is dat je je e wervelkolom rechtop kunt houden tijdens je meditatie. Daardoor activeer je zowel het parasympathische zenuwstelsel (zorgt voor ontspanning) als het sympathische zenuwstelsel (zorgt ervoor dat je alert bent). Wanneer je mediteert is het van belang dat je tegelijkertijd ontspannen én alert bent. De houding van je benen doet er minder toe, want je kunt op een stoel ook goed mediteren. 

4 Je moet jaren mediteren voor je er iets van merkt.

Niet  alle voordelen van meditatie kun je direct ervaren maar je voelt je direct rustiger en wordt je meer bewust van je gedachten: positieve en niet- positieve gedachten die je vooruit helpen en gedachten die dat helemaal niet doen! Je wordt je ervan bewust dat het leven met alles wat we denken, voelen en doen invloed heeft op de koers die we willen varen . Ook zal je ervaren dat je - onafhankelijk van de hectiek en problemen om je heen - je toch rustig en vredig kunt blijven voelen en daarom meer vanuit balans, overzicht en wijsheid kunt handelen.

De grootste uitdaging 

De grootste uitdaging voor iedereen die mediteert is om het ook daadwerkelijk te doen. Vaak, op het moment dat je wilt gaan ‘zitten’, lijkt de hele wereld je wel nodig te hebben en komt het er niet meer van. Iedereen kent dat fenomeen van ‘verzet’. Je komt het ook tegen wanneer je besloten hebt om je eetpatroon te veranderen of dagelijks iets aan lichaamsbeweging te gaan doen. Accepteer dat een deel van je zich verzet maar identificeer jezelf met dat andere deel van je dat weet hoe goed het is: laat die de baas zijn.

De aarde-meditatie

Een meditatie die helpt om snel effect te ervaren van de kracht van meditatie is de aarde-meditatie. Deze meditatie helpt om je zelf te gronden en je hoofd en lichaam tot rust te brengen. Het kalmeert je hoofd en brengt je emoties in balans.
 
Wat verder helpt is om samen met anderen te mediteren: elkaar te stimuleren, successen te vieren en met humor te kijken naar wat je tegenkomt. Als je meer wilt weten over meditatie, of op een gestructureerde wijze meditatie wil leren, klik dan hier voor informatie over de 6-daagse Dru meditatiecursus in 2014.