Beïnvloeden nervus vagus

Ontspannen met de nervus vagus
De lange diepe ademhaling is de belangrijkste sleutel om de nervus vagus te activeren.
 Als de nervus vagus geen invloed had op onze ademhaling, dan zou onze hartslag rond de 115 slagen per minuut bedragen. Als we uitademen vertraagt de nervus vagus de hartslag en bij het inademen laat hij de rem opkomen en versnelt de hartslag weer.
 
Door bewust je adem te verlengen en te verdiepen word de nervus vagus ingeschakeld waardoor je lichaam de kans krijgt om zich te verjongen.
 
Andere dingen die je kunt doen behalve bewust ademen, zijn:
• yoga beoefenen en dan vooral achter- en voorover buigingen, zijdraaiingen en inversies.
• zingen en dan vooral lage klanken.
• lachen vanuit je middenrif
• je gezicht 3 minuten onderdompelen (en afwisselend weer boven komen) in koud water. Vooral voorhoofd en wangen.
 
De zenuw van het medeleven
De nervus vagus staat ook bekend als de compassiezenuw. Onderzoek toont aan dat een hoge activiteit van de nervus vagus (ook wel vagale tonus genoemd) leidt tot een groot medeleven. Het onderzoek toont ook aan dat minder machtige mensen meer invoelingsvermogen hebben dan machtige mensen. Vele van hun nemen beslissingen die van invloed zijn op het leven van minder machtige mensen, soms ook beslissingen die minder prettig zijn. De compassiespier wordt dan niet getraind en dus verzwakt hij. Maar voor de managers en hoge bazen onder ons, niet getreurd!
 
Het invoelingsvermogen kan namelijk getraind worden. Hoe meer het bewustzijn gericht is op mensen en gevoelens, des te minder er aandacht over is voor resultaten en uitslagen.
 
Nervus vagus en depressie
Het zal niet verbazen dat mensen met een ernstige depressie een lage vagale tonus blijken te hebben, dus een minder goed functioneren van de nervus vagus. Belanden we langere tijd in een depressieve staat, dan richten we ons steeds meer op onze (innerlijke) pijn en tonen we in veel mindere mate medeleven naar andere mensen.
 
Nervus vagus stimulatie 
Er zijn hele goede resultaten geboekt met de nervus vagus stimulatie. Dit is een behandelmethode om de nervus vagus te stimuleren met elektrische impulsen. Het wordt gebruikt om depressie tegen te gaan als medicatie en/of therapie onvoldoende helpen.
 
Er is ook een natuurlijke nervus vagus stimulatie: compassie training. Je kunt compassie versterken door vrijwilligerswerk te doen. Of door iedere dag vriendelijk te zijn naar iedereen die je ontmoet. Dat leidt ook meteen tot een groter innerlijk geluksgevoel.