Zorg voor de rug! Interview met Irene ten Berge, Huisarts

Leerlingen met rugklachten: hoe verder?

Irene ten Berge, huisarts en Dru Yoga docent in de regio Almelo, ziet het iedere dag gebeuren. Mensen met rugklachten weten niet zo goed meer welke bewegingen ze nog wel en welke niet kunnen maken. Soms stoppen ze helemaal met sporten of yoga en dat maakt de situatie er niet beter op.

Hoe komt het dat zoveel mensen in Nederland vroeger of later met rugklachten te maken krijgen?
‘Ik vermoed dat stress en onvoldoende beweging een grote rol spelen. Het lijkt wel alsof er het dagelijkse leven weinig tijd vrij gemaakt kan worden voor reflectie. Het lichaam spant spieren aan in reactie op stress en dat leidt tot ongemak en pijn. In 85% van de chronische lage rugklachten kunnen we geen specifieke oorzaak aanwijzen. Natuurlijk zijn er ook specifieke oorzaken voor rugpijn zoals een hernia, osteoporose of kanker, maar we hebben het dan over maar 15% van de gevallen.’

Huisartsen en behandelende therapeuten benadrukken het belang van beweging. Ben je het daarmee eens?
Ja, ik vind dat prima. Maar het probleem is dat sommige vormen van beweging de klachten erger maken. Veel klachten ontstaan door verkrampte spieren. Je moet eerst strekkingen doen om de spieren op lengte te brengen. Dat wordt nog wel eens vergeten.

Hoe ga je als Dru Yoga docent om met rugklachten in je yogales?
Dru Yoga biedt heel veel mogelijkheden om pijn te verlichten en je lichaamshouding te verbeteren. Voeg in het programma onderdelen toe die vooral de spieren rekken en strekken. Langdurig in een houding staan kan te pijnlijk zijn. Daarom zijn EBR’s en asana’s die in een vloeiende beweging worden uitgevoerd zo geschikt voor chronische rugklachten. Daarnaast kan Dru Yoga ook als therapeutisch instrument worden gebruikt. Je kunt oefeningen voor de rug aanbieden, waarin je een bepaald kosha, een chakra, een affirmatie of een specifieke ontspanningsoefening gebruikt.

 
Moet je je als docent als doel stellen dat rugpijn volledig verdwijnt?
Dat is natuurlijk een mooi doel. Maar je slaat dan wel een belangrijke stap over. Het is belangrijk leerlingen te helpen hoe ze met pijn omgaan, dat mensen leren zich te ontspannen. Door de pijn zetten ze zich schrap en verliezen ze vertrouwen in hun lichaam. Als docent zou je je vooral als doel moeten stellen dat je dat doorbreekt, zodat er weer plezier ontstaat in bewegen en het dagelijks leven minder belemmerd wordt door pijn.

Overal in Nederland is er zwangerschapsyoga. Is het tijd voor aparte yogalessen bij rugklachten?
Absoluut. En Dru Yoga is daarvoor een zeer geschikte vorm. Ik weet zeker dat er een grote vraag is naar dit soort specifieke yogalessen. Rugklachten vormen een groot percentage van de arbeidsongeschikheid. Het kost de samenleving jaarlijks miljoenen, afgezien nog van het persoonlijk leed. Meer dan 75% van de mensen krijgt ooit in zijn leven met rugklachten te maken.

Irene ten Berge start in oktober met de cursus ‘Zorg voor de rug !’ (2 weekends 11-12 oktober 2014 en 7-8 maart 2015).
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor docenten die leerlingen met rugklachten beter willen begeleiden.