Zelf aan de slag

Wil je zelf aan de slag met affirmaties in je yoga-beoefening, denk dan bij het formuleren van je affirmatie aan de volgende spelregels: 
Gebruik de tegenwoordige tijd en spreek je doel uit alsof het al zo is, alsof je het al hebt of bent! Niet 'Ik wil zelfvertrouwen en kracht.', maar 'Ik heb zelfvertrouwen en ervaar mijn krachten!'
Gebruik bevestigende woorden. In plaats van 'Ik ben niet meer angstig.', of 'Ik heb geen spanning meer.', zeg je wat je wel wilt: 'Ik ben moedig en zelfverzekerd.', en 'Ik ervaar vitaliteit en ontspanning.'
Werk met positieve affirmaties die je met vertrouwen (geloofwaardigheid) uit kunt spreken. Kies een affirmatie je met een blij hart, hardop en duidelijk uit kunt spreken. 
 
De momenten waarop de affirmaties veel invloed hebben zijn tijdens een diepe ontspanning. Het moment voordat je in de stilte komt (de derde fase van een diepe Dru ontspanning) kun je een prachtige affirmatie meenemen, die jouw kracht, ontspanning en vreugde geeft. Dus voordat je geniet van de stilte, zeg je in stilte tegen jezelf: 'Ik ben ontspannen en vol vertrouwen', of jouw eigen intentie! 
 
Een andere mogelijkheid is tijdens de EBR's of asana's. Bij het doen van de verschillende houdingen en bewegingen, kun je een affirmatie meenemen. Daarmee beïnvloed je al jouw kosha's. Je fysieke lichaam wordt in beweging gebracht. Je energielichaam komt in balans doordat je de bewegingen koppelt aan je ademhaling. Je emotionele lichaam komt tot rust dankzij het ontspannen van je emoties en je geest. En je versterkt je vijnaanamaya kosha, je intellectuele lichaam met de kracht van jouw affirmaties.