Het 8-voudige pad van Patanjali

Patanjali wordt erkend als één van de grondleggers van yoga en zijn bijdrage is nog steeds invloedrijk. Jarenlang is zijn kennis mondeling doorgegeven en inmiddels zijn de 8 stappen beschreven in hoofdstuk 2 en 3 van de Yoga Sutra's.

Stap 1 Yama

Yama betekent morele weigering en Patanjali beschrijft dingen waarvan je je onthoudt als yoga-beoefenaar:

·      Ahimsa: geweldloosheid op elk gebied van je leven naar jezelf en anderen.

·      Satya: waarachtigheid: leven vanuit oprechtheid (in gedachten, woorden en daden).

·      Astheya: niet stelen. Geen diefstal van goederen, tijd of ideeën. Je hebt niets nodig om te zijn wie je bent, je bent al helemaal compleet.

·      Brahmacharya: zelfcontrole en zelfbeheersing, onthechting van je verlangens.

·      Aparigraha: vrij van afgunst, begeerteloosheid. Je beteugelt je wensen en verlangens naar materiële zaken of status.

Stap 2 Niyama

Niyama zijn vijf stappen van wat je juist wel doet:

·      Saucha: zuiverheid en reinheid. Een douche of bad maakt je lichaam uitwendig schoon. Voeding en rust verzorgen je lichaam. Yogahoudingen en ademhalingstechnieken zorgen voor     zuiverheid in je emoties en gedachten.

·      Santosha: tevredenheid is een toestand van je geest. Acceptatie van en compassie voor je leven.

·      Tapas: zelfdispline. Een gezonde en gedisciplineerde levenshouding die de ontwikkeling van je spiritualiteit ondersteunt.

·      Swadhyaya: zelfstudie. Het bestuderen van spirituele teksten om je begrip voor je leven te vergroten.

·      Isvara pranidhana: overgave of toewijding aan het hoogste. Je overgeven aan de wil van het hogere, het goddelijke.

Stap 3 Asana

Houdingen, sierlijke en soepele bewegingen, die je helpen om je lichaam gezond te houden, een natuurlijke zuivering van de emoties geven en zorgdragen voor een goede ademhaling.

Stap 4 Pranayama

De wetenschap van het beheersen van je ademhaling, zodat je je energie kunt richten en emoties kunt beheersen. Pranayama reguleert de energiestroom door het lichaam.

Stap 5 Pratyahara

Het intrekken van je zintuigen is een voorbereiding op meditatie en zitten in stilte. Je ogen, oren, smaak, reukzin en tastzin zijn naar buiten gericht. Pratyahara richt langzaam maar zeker je zinnen naar binnen.

Stap 6 Dharana

De geest springt van de hak op de tak. Door je  geest te richten op 1 ding, door je te concentreren krijg je beheersing over je manier van denken en leven.

Stap 7 Dhyana

Meditatie door innerlijke beschouwing, dat is de sleutel tot je innerlijke krachtbronnen. Als je je aandacht op één ding gericht kunt houden, gaat Dharana over in Dhyana; meditatie.

Stap 8 Samadhi

Meditatie kan leiden tot een staat van volmaakte tevredenheid en gelijkmoedigheid. Leven vanuit het besef dat we verbonden zijn met alles wat leeft.