Yoga in de zomer

De zomer zit boordevol licht en warmte en biedt kansen om je volledig op te laden. Welke yoga hoort bij het zomerseizoen? 
En wat doe je als een hittegolf je emoties op de proef stelt?
 
Het is binnenkort de langste dag van het jaar (21 juni). De zon geeft ons de meeste lichturen van het jaar. Deze lange dagen betekenen voor ons dat we veel kunnen doen.  De zon maakt ons vrolijk en boort nieuwe energielagen in ons aan die in de winter onder een dikke laag sneeuw verborgen lagen. Die nieuwe energie gebruiken we graag om enthousiast aan de slag te gaan met onze ideeën die in de lente geboren zijn en tot bloei zijn gekomen. 
De zomer nodigt ons uit tot vele prikkels, keuzes en nieuwe mogelijkheden. Er is ook een andere kant: in ons enthousiasme kunnen we onze energie makkelijk te snel verbruiken. Soms kan dit zelfs tot een burn-out leiden. Gebruik dus je zonnekracht om de energie van de zon in goede banen te leiden.
 
Wat kun je doen met je emoties?
De zon is fijn, maar kan ook emoties oproepen. Sommige emoties, waaronder zeker boosheid en prikkelbaarheid,  kunnen door de zon - en door zijn vurige kant- uitvergroot worden. Die emoties kunnen met veel kracht naar buiten stromen of juist naar binnen slaan. Het is niet de bedoeling om ze weg te drukken maar juist om ze te ervaren door acceptatie. 
 
De volgende yoga helpt naar onze ervaring om emoties te balanceren: 
De aardegroet. De aardegroet zorgt er onder andere voor dat de vastgezette energie (emoties) weer omhoog kunnen stromen. Ze worden getransformeerd door het hart en dan in creativiteit omgezet in de keelchakra.
Pranayama. Maakt je kalmer en brengt emotionele balans. Zeker als je ervoor kiest om langer uit te ademen.  Al deze oefeningen reinigen je manomaya kosha en zorgen dus voor emotioneel evenwicht, niet verkeerd!
 
Afkoelen
Wat betreft de Zonnegroet, wees voorzichtig; er is al zoveel hitte aanwezig tijdens dit seizoen. Het is goed om daar rekening mee te houden. Voel je je prikkelbaar, geïrriteerd of overactief, dan kun je meer verkoelende houdingen en sequenties uitvoeren: de maangroet en de sheetali ademhaling
Sheetali ademhaling helpt je hoofd om af te koelen.
 
Van manipura naar je hart
Manipura chakra wordt ook een ‘fonkelende juweel’ genoemd en is het zonnecentrum in ons. Hier zit ons ego en deze plek rond het middenrif kan dan soms ook strak aanvoelen. Als dat zo is, kan de middenrif ademhaling zorgen voor meer soepelheid in dit gebied.
Het is belangrijk om de energie vanuit de onderste chakra's door te laten stromen naar het hart. De zomer brengt nieuwe inzichten en vraagt ons soms beslissingen te nemen. Die kun je het beste nemen als je aandacht minder in je hoofd en meer in je hart aanwezig is. 
 
De houdingen en sequenties die we adviseren zijn: 
EBR 3 (‘Ontwaken van het hart’)
De zetel van het hart
De houding van barmhartigheid